Våre prosjekter

Technopolis Group
Mobil og Skyen SharePoint
Mål for prosjektet
  • Forbedre samhandling
  • Forenkle deling av store filer
  • Migrere gruppens intranett til SharePoint
Løsning
  • Sette opp Office 365 infrastruktur
  • Konfigurere konti for 200+ ansatte i gruppen
  • Migrering av data til skyen

Technopolis Group er den ledende leverandøren av rådgivning innenfor policy og støtte for avgjørelsestaking – basert på bevis og erfaring – til organisasjoner og personer med et mål om å løse miljø- og samfunnsutfordringer samt oppnå økonomisk vekst ved hjelp av vitenskap, teknologi, innovasjon og opplæring.

Technopolis Group har kontorer over hele Europa (inkl. Sverige, Storbritannia, Nederland, Belgia, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Estland) og Latin-Amerika. Technopolis Group valgte å implementere Offce 365, samt å flytte sine e-post konti og kalendere opp i skyen for å forbedre samhandling og deling i et spredt arbeidsmiljø. For å styre og gjennomføre dette store IT-prosjektet valgte de Uptime.

Vi tok ansvar for hele prosjektstyringen. Vi analyserte gruppens IT miljø for å planlegge en vellykket implementasjon av en skyløsning, bistod med rådgivning om de nødvendige lisenstypene som var best egnet for å tilfredsstile forretningsbehovene til Technopolis Group, forberedte infrastrukturen, satt opp Active Directory Services og migrerte brukerdata til skyen.

Nå som løsningen er full utrullet har vi laget en plattform som lar Technopolis Group omforme sine forretningsprosesser og forbedre informasjonsinnhenting.

"Uptime leverte dyktig rådgivning og support gjennom denne prosessen og var alltid til stede for rask respons og handling. Jeg setter særlig pris på deres tålmodige etterforskning og optimisering av den komplekse lisensieringsprosessen."
Tom Wolfenden
Group General Manager
SINTEF AS
SharePoint Søkeløsninger
Mål for prosjektet
  • Et samlet søk, for å konsolidere kunnskapen i alle de isolerte systemene
  • Et rolle-basert søk, for å tilpasse resultatene til individuelle behov og rettigheter
  • Støtte av forretningskritiske prosesser
Løsning
  • Teknologier brukt: MS SharePoint 2013, .NET, ASP.NET, JavaScript
  • Integrasjon med eRoom, Maconomy, Public360, SharePoint sites og en 70 TB filserver

SINTEF er en uavhengig, ikke-kommersiell forskningsorganisasjon, den største i Skandinavia og blant de fire største i Europa. De utfører oppdragsforskning for næringsliv og forvaltning, med følgende satsningsområder:

– Fornybar energi, klima- og miljøteknologi
– Olje og gass
– Havromsteknologi
– Helse og velferd
– Muliggjørende teknologier

SINTEF er en kunnskapsbedrift som lever av sin intellektuelle kapital. De trenger å flytte fra sine historiske systemer for å holde tritt med stadig voksende volumer og former for informasjon fra deres daglige virke i stadig endring.

SINTEF ønsket å gå bort fra data isolasjonen som dedikerte fagsystemer skaper og tilby en allmenn tilgang til informasjon.

Som tjenesteleverandør har vi fokusert på hvordan søkefunksjonaliteter kan støtte forretningsprosessser som er grunnleggende for SINTEF.

Puumarket AS
Forvaltning Mobil og Skyen
Mål for prosjektet
  • Kartlegge alle brukeres behov
  • Lage samhandlingsverktøy for kundens ledelse
  • Beholde E-post kontiene på server for ansatte som ikke trenger samarbeid
Løsning
  • Microsoft Office 365 konti
  • Mail-server konti

Puumarket AS er en byggevaredistributør og grossist grunnlagt i 1991 som tilbyr et bredt sortiment av byggevarer og trelast.
Puumarket er grunnlegger, medlem og langvarig støttespiller av treforedlingsprogrammet og interesseorganisasjonen for trebygging.

Puumarkets salgskontorer er spredt over hele landet, så selskapets ledelse trengte en løsning som lar medlemmer dele og synkronisere kalendrene og E-posten sin i Outlook og på mobilen, samt dele opprettelse av dokumenter. Noen av de ansatte hadde ikke behov for samhandlingsfunksjonen.
En hybrid løsning ble svaret for å tilfredsstille alle brukergruppene, basert på Puumarkets forretningsbehov. E-post kontiene til de ansvarlige medlemmene ble flyttet til Office 365 plattformen, inkludert samhandlings programvare og automatisk synkronisering av E-post og kalendere. E-post konti til de ansatte som ikke trengte samarbeidsmuligheten forble på på mailserveren til en lokal leverandør. Puumarket valgte å flytte IT-systemene sine til skyene gradvis og basert på behov, i stedet for alt på en gang, hvilket vil være besparende.

Puumarket planlegger å introdusere flere Office 365 funksjoner som “OneDrive for Business”, en løsning som lar deg opprette og lagre dokumenter både på datamaskinene og i skyen, og kommunikasjonsverktøyet “Skype for Business”.

" Vi setter pris på Uptimes måte å drive forretning på. De undersøkte vår bedrifts behov grundig og fant den beste løsningen i henhold til våre og våre ansattes særegenheter, hvilket nå gir oss muligheten til å spare betraktelig med dyrebar tid."
Marti Rehemaa
CEO, Chairman of the Board
T GRUPP AS
Mobil og Skyen Utvikling
Mål for prosjektet
  • Lage en nettbasert løsning for passasjerer og pakke tjenester som dekket alle nøkkelprosessene (inkl. ressursstyring og planlegging, markedsføring, salg og tjenesterapportering) og relaterte brukergrupper
  • Lage en hybrid skyløsning som tillater automatisk opp- og nedskalering av ytelsen
Løsning
  • Teknologier: .Net, MSMQ, PostgreSQL, NServiceBus, ASP.NET MVC, ASP.NET WebApi, WPF
  • Integrasjon mot banker, regnskapsprogrammer, veiadministrasjonens informasjonssystem og mange andre eksterne partnere

T grupp AS tilbyr tjenester til offentlig transport systemer. De betjener flere enn 40 busselskap og formidler over 4 millioner buss billetter i året. Bussbilletter er solgt via Tpilet, inkludert nettsiden www.tpilet.ee, billettkontor og billettautomater på de største stasjonene og på flyplassen. Selskapet driver også flere busstasjoner. Internasjonale markeds-orienterte transportløsninger og produkter er tilbudt under varemerket Tsolutions.

Opprinnelig trengte T grupp ny programvare for å modernisere og forbedre billettsalgforretningen. Programvaren måtte sikre rask og kontinuerlig tilgang til data, samt forenkle utvidelsen av salgsnettverket. Ideen om å bruke den utviklede programvaren som et produkt og gå til utenlandske marked kom senere. Siden den gang er programvaren blitt kontinuerlig oppgradert og utviklet videre for å kunne tilby nye kunder en komplett løsning. For å kunne møte de nye behovene og støtte trafikkvariasjonene skrev vi om programvaren og migrerte til Azure skyen. Gammel programvare som kjørte på interne tjenere ble ompakket / videreutviklet til Azure byggeklosser som Web-grensesnitt, database tjeneste, API Apps osv. Web serveren ble oppdatert med en proxy konfigurasjon som støtter stor last. Nå har vi et hybrid system som kjører i skyen, med de fordelene det bringer. Samtidig har vi sykronisert den andre siten on-premises for disaster recovery situasjoner.
I dag er Tpilet i bruk i Estland, Poland, Finland, Bulgaria og Hong Kong. Forhandlinger med flere store buss- og togselskap verden over er på gang.

" Det er et vitalt for vår organisasjon at det forretnigskritiske informasjonssystemet som møter våre kunders krav fungerer godt. Uptimes sterke og dyktige utvikler-team kan lage informasjonssystemer med selv veldig kompleks forretningslogikk. "
Marek Tuul
Board Member
ÄRIPÄEV AS
Utvikling
Mål for prosjektet
  • Lage ett enkelt miljø for å selge Äripäev-publiseringer
  • Dele informasjon og tilbudskampanjer samtidig på tvers av alle Äripäev tema-nettsidene
  • Støtte personaliserte tilleggsprodukt anbefalinger i hht. kundens preferanser
Løsning
  • Teknologier: .NET, MS SQL
  • Tilpasset nopCommerce programvareutvikling
  • Integrasjon med Äripäevs egne databaser og systemer

aripaev.ee er en media portal for næringslivet, en av de mest besøkte nettsidene i Estland. Avisen Äripäev ble publisert allerede i 1989. Selskapet utgir i dag tilsammen tre aviser, flere bøker, manualer, nyhetsbrev, og organiserer konferanser for næringslivet. Eieren til Äripäev er Bonnier Group, den største mediegruppen i Norden.
Uptime har vært Äripäevs utviklingspartner siden 1994.

Äripäev ville implementere programvaren som skulle håndtere salg- og kjøpsprosessen av deres publiseringer bedre. Mange av dagens forbrukere foretrekker å styre prosessen med å kjøpe produkter og tjenester de trenger, så det er viktig å tilby en selvbetjeningsmulighet.

Uptime utviklet en brukervennlig nettbutikk som lar Äripäev selge sine publiseringer fra ett enkelt sted. Vi brukte rammeverket for e-handel nopCommerce og tilpasset det de spesifikke krav og behov. Forbrukeren blir ledet til å fullføre all sine kjøp i nettbutikkens handlekurv fra alle Äripäev sine sider gjennom forskjellige grensesnitt.
Avhengig av kundens innkjøp, kan systemet anbefale andre produkter som kan være av interesse i tillegg. Dette gir også Äripäev anledning til å lære mer om sine kunder og deres handlemønster.

Vi utvikler e-handel miljøet kontinuerlig med ytterligere produktkategorier, samtidig som vi forbedrer påliteligheten og brukererfaringen til systemet.

"Mediebransjen satser kraftig på nettet og det er avgjørende at utstedt betalt innhold er tilgjengelig for brukerne 24/7. Uptimes tilbud støttet vår visjon om den moderne e-handel løsningen. Det er viktig å innse at en nettbutikk blir aldri helt fullendt og at du kun kan ha en felles reise for å utvikle slike forretningskritiske informasjonssystemer med en partner du kjenner meget godt"
Toomas Truuverk
Deputy Director General
Alexela Oil AS
Utvikling
Mål for prosjektet
  • Introdusere en integrert og lett anvendlig programvare for å styre fordelskorttransaksjoner
  • Støtte en fleksibel styring av tilbudskampanjer og fakturering
  • Full integrasjon av bensinstasjoner og kortprogrammet, som tillater å bruke kortene on-line og off-line
  • Lage en enkel flerspråklig programvare for implementering i Estland, Latvia og Lituania
  • Lage et selvbetjeningsmiljø som gir kunden tilgang på nødvendig grunndata
Løsning
  • Teknologier: .NET, MSMQ, MS SQL, NServiceBus, IIS, Hyper-v Cluster
  • Nettbasert programvare integrert med banker og bensinstasjoner
  • Praktisk og moderne selvbetjeningsløsning

Alexela Oil har en av de største kjedene av bensinstasjoner i Estland. Med et nettverk av 63 stasjoner spredt ut over hele landet, hvorav 59 er automatisert, er ingen bil forlatt i veikanten med tom tank.
Uptime har vært Alexela Oils IT-partner siden 1992.

Alexela Oil trengte programvare for å håndtere alle transkasjonenene med kundenes fordelskort.
Vi tilbød programvare som fungerer som et senter for kort, som støtter 24/7 on-line og off-line utveksling av data mellom kortfordelsprogrammet og bensinstasjonene. I tillegg utsteder systemet fakturaer, overvåker mottak av betalinger og utarbeider rapporter.
I dag er alle bensinstasjonene styrt av kortsenter programvaren.

Videre, kan Alexela Oil kunder også benyttet seg av et praktisk selvbetjeningsmiljø og styre sin Alexela konto, for eksempel mht. personlige opplysninger. Selvbetjeningsløsningen virker i hvilken som helst nettleser. Mobil applikasjonen kjører på både Android og iPhone.

" Det er veldig viktig for Alexela Oil at vår kortsenter programvare er oppe og kjører til enhver tid. Vi vil være sikre på at servicen våre kunder får er feilfri og at de fortsetter å velge Alexelas bensinstasjoner. Vi vet at Uptime tar godt vare på utviklingen, vedlikeholdet og den gode driften til programvaren vår. "
Ain Kuusik
Chairman of the Board
SOS Children’s Village
Utvikling
Mål for prosjektet
  • Lage en fremtidsløsning for lagring, filtrering og bruk av giverdata
  • Bytte ut Excel database informasjon med en moderne og praktisk løsning
  • Forsikre bedre kommunikasjonsmuligheter med giverne
Løsning
  • Microsoft Dynamics CRM plattform tilpasset for spesifikke behov
  • Grensesnitt mot E-post markedsføringsprogramvaren Mailbow

SOS-barnebyer skaper familie-baserte hjem for barn uten omsorg for å sikre at disse barna likevel kan vokse opp i et miljø som byr på kjærlighet, respekt og sikkerhet.
Den første barnebyen ble grunnlagt i 1995 og programmet har siden hjulpet over 1000 barn med oppveksten.

For organisasjonen SOS-barnebyer er det veldig viktig å takke hver støttespiller og beholde all informasjon knyttet til gavehistorikken.
Det finnes langvargige eller engangsdonasjoner, private givere og bedrifter. Dataene som skal samles inn avhenger av typen giver.
Frem til nå var all informasjon lagret i store MS Excel regneark, hvilket var ufredsstillende både fra et tilgangs- og et brukerperspektiv.

Uptime utarbeidet en løsning basert på Microsoft CRM programvare og tilpasset den for SOS-barnebyers behov.
Siden det også er viktig å samhandle og dele informasjon med giverne, laget vi et grensesnitt mot E-post markedsføringsprogramvaren Mailbow.
For å hjelpe nåværende og fremtidige ansatte med å forstå hvordan de skal bruke de nye verktøyene, skrev vi en manual og holdt opplæringskurs.

" Uptime er en meget god forretningspartner takket være deres kunnskap og erfaring. De vet hva som vil fungere og lager den riktige løsningen. Pluss at de er tilstede for å hjelpe til du virkelig forstår hvordan du skal bruke den nye programvaren. "
Kadi Sumberg
Head of Fundraiser